Русини Закарпаття: історична правда про складне питання (ВІДЕО)

108
54

Днями на телеканалі ZIK вийшла велика програма з елементами дослідження та розслідування про русинство: що це таке та звідки воно походить.

У першій частині програми "Історична правда з Вахтангом Кіпіані" йдеться власне про історію русинства і русинів, а у другій частині - вже дискусія в студії на дуже контраверсійну тему.

Зауважимо, що у програмі використані дуже цікаві та ексклюзивні архівні відео, а також оприлюднено чимало цікавих фактів та експертних думок на цю тему.

Дуже радимо вам переглянути всю програму.

Коментарі

РІ
русскій із Одєссы

А чому дискусія застопорилася? Інтересно дуже, хочу знати правду з народних уст..... Moderator, delete dirty words, pls...

РГ
Русин Галичини

Жаль професор -будучи філологом не подескутував з молодим пацаном про філологічні відмінності "буцімто русинської" і української мови... А все шо сказав- навіть якшо це в своїй основі українська мова- але хочеться шо б це була не українська- то назвемо її неукраїнською- бачили ми таких "Проффесорів".

РГ
Русин Галичини

Дуже вдячний шо вийшла така телепередача. Все висвітлено максимально обєктивно. Упоротому професору віддали майде весь ефір- ніяких фактів, пуста болтовня і пусті звинувчення, і ненависть яка намальована в нього на лиці... Майбутнього в таких рухів немає... РУсини є- і вони частина Українського нації.

0
00:29

Ни кажний а каждий.І про державу Україна у кордонах 2013 року.Понятно тубі кацапо-словин.І ни бовване а бовбане,любитиль і подражатиль спецслужб тіпа СМЕРШ.А родич твій скоршек усього пудносив патрони смершовцям комсомолісте.

Н
Написав

В. Сверлович ...

2
22:18

хохло-малорос, треба і нам мирно розойтися і будовати кажний свою державу.І мрійте собі про велику окрайіну від Збруча до Овруча кулько хочете без нашой мороки

К-
Карпато - словин

ТИ є просто дураком !!!!!! Бо лищ дуринь може єдно и вто самоє триндіти !!!! ти пустоє триндікало , у котрого заїло пластинку по нашому пустьій фітькаш . Я тобі бовване писав уже , што я доклав зусиль обьі йся країна ни сповзла назад до московії . Якьіх ? ни твоє псячоє діло . З тобо лим так мож бисідовати !!!! Ищи ; у мене в родині є репресований совецькьім СМЕРШем ........ Так што своє кацапство засунь собі в єдно місто !!!!

2
21:35

Ти правий кацапо_словин,чех вільно спілкується із словаком,але вони мирно розійшлись.Мають незалежні держави.Натомість ти сієш розбрат між слов"янами.Мрієш про повернення довбаного срср.

К-
Карпато - словин

До земляків : Не один раз в Києві проводив експеримерт , коли для хохми , а коли просто так , говорив до кийян на нашій мові ,і шо ? іА ні шо ! Вони мене абсолютно не розуміли , просто абсолютно !!! Зате говірку а ля "верка сердючка " суміш українських слів з російськими сприймали аж на ура . А чех з словаком вільно спілкуються ....

Є
Євген

Розвиток сюжету набуває прискорення й несподіваних поворотів. Пан Карпато-словин вже не хоче мати нічого спільного із румунами і мадярами, напевне через те, що їхні мови відрізняються від слов'янських, почекаємо доки шановний Пан дійде до відмінностей латиниці й кирилиці...Далі буде.

К-
Карпато - словин

Абсолютно погоджуюсь з дописом Rem (0.12) не тільки австрійці й німці є схожими і добре розуміють один одного , а і добавлю що і чехи з словаками розмовляють дуже подіьною мовою . Не раз був свідком коли чехи і словаки вільно спілкуються між собою , причому кожен говорить на своїй мові . Я вже ни кажу як схожі і майже близнята мови хорватів і сербів . Дуже добре розуміють один одного словени-македонці з болгарами . До речі мова македонців відносно недавно визнана окремою від болгарської .

ДU
До ungvar ce vkraina?

Ти шо куриш кентуха??? (там накладка нижче) так щоб решта розуміли.

UC
ungvar ce vkraina?

Ти шо куриш кентуха???

ДР
До речі

Мішу банять! він підготував багато ціуавого, та все забанили!

Є
Євген

Ймовірно що пращурами то є свинолелеки у крапочку...як цікавооо...

Х
Хорват!

А я білий хорват! мої прадіди у 700-800 рр нашої ери обжили цю територію! Які українці??? які русини??? Ми білі хорвати!!! Все, питання закрито, ми - білі хорвати!!! ТАК НОРМАЛЬНО???

К-
Карпато - словин

До земляків : наш народ відноситься до БАЛКАНО - КАРПАТСЬКОГО ареалу словенських народів . Свого часу поляки "носилися " з своїм гірським народом - гуралами .(гірським малим народом ).Як лиш їх поляки ни називали ,і малополяками і підполяками і гірськими поляками .Доки накінець ни провели генетичну експертизу , і виявилося що народ є південим і походить з Балкан , розмовляє своєю словенською мовою . Питаннятя той народ попав у гори Польші ? Пропустили їх авари ,чи потім прийшлі мадяри ? Може і так . Айбо я думаю що йшли они горами Карпатами , завернули в Татри і так опинилися в нинішній Польші . Тобто є прямими родичами нашому народу .

М
місний

русини у вас нетече кріпакська кров ви газди е и бідні и май заможні а холопи укри роками чекауть аби ім подізд побілили е пословиця нидай бох из кріпака пана

Є
Євген

Добалакалися до югівського коріння Закарпаття...сказитися можна...а про мандярських говнєдів, ляхівських жовнярів і румунських антонесків геть нічого не сказали...образяться напевне...

К-
Карпато - словин

До земляків : до 80% процентів назв наших гuр і рік мають волошське або дакійське походження .Відкриваєме мапу нашого Краю і никаєме : Менчул , Магура , Темпа ,Темнатик , Урду -Флавантуч , Кобулий , Догяска ,Грунь , Тересва ,Тирибля , Іза . Стопроцентно дакійські назви Тиса ,Горгани , Карпати , Бескиди .

О
останнім

А што ви двоє спорите.Но из кацапо-словином ясно.А ти нибораку Євген(ія) якого роду племени.Хотя у вас общоє діло,губити українську диржавність.Нич у вас ни уйде.Што ся касать закарпатського куріння,оно із країв южнослов"янських типирішня тириторія бувшої Югославії.Які волохи тай половці тумане кацапський.

Є
Євген

Щось шановний Карпато-словин геть заблукав у хащах побрехеньських ототожнюючи себе із волохами (дако-румунами), як ота приблуда Кіпіяні, що базікає про історію України з точки зору перевідні приймацької. Називайтеся ліпше румуно-словин для сміху ;)

К-
Карпато - словин

До земляків : Ясно і зрозуміло ,що основою нашого народу є одне з словінських племен , яке з якихось причин не пішло на південь Балкан , а лишилося в Карпатах . Ясно і те що ним тут були асимільовані залишки даків і кельтів . Згодом в словінське племя влилося відносно потужною хвилею гірське пастуше племя південних влахів ( волохів) , ці дві народності і є тою основою нашого народу до якого , або в якого згодом влилися також , частина збіглих від Бату хана тюрків - половців .

К-
Карпато - словин

И ни думавим никати сись філм ,Бо ни віруву ош є в ньому якась обєктивнuсть , а щи пан Сікора вповів што там суть гавроші -піпаші исі печені карпатофобьі -фітькаші , то и ниє смьісла на вто іхньоє габрікання позирати .

В
вучарь

для барану вшитко довкола бараночна

R
Rem

Не треба ображати один одного - наводіть аргументи. Чому всі думають, що русинський народ проти України. Русинський народ в 1991 році переважною більшістю проголосував за суверенітет України. А претензія у русинського народу одна - не принижувати людей і визнати право на самоідентифікацію русинського народу.

Д0
До 01:50

У тебе московит одне заадання, нищення української держави.Але ти дуже помиляєшся Україна вже пройшла точку не повернення у лоно Московії-кацапії.Якби ви кацапи не розв"зали війну проти своєї матері Русі-України,малиб якусь надію.Що стосується русинів,вони належать до прадавньої слов"янської нації,як і українці.Вам би дуже хотілось підняти закарпатських українців проти Києва,але у вас нічого не виходить,і не вийде.

Є
Євген

До бараночної, що видає себе за бібліотеку. Відповіді прямої на запитання не отримано, натомість надійшла не підтведжена на Google Maps поранка про московські бублики десь за рогом якоїсь корчми бознаде...Кумедно. Ггг!

Р
Русин

Дідо бив русин няньо бив русин і я русин- Я РУСИН БЬІЛ ЄСМЬ І БУДУ-

UC
ungvar ce vkraina?

А У МЕНЕ ПИТАННЯ МАРСІЯНІН ЯКИЙ ВМІЄ ТІЛЬКИ ДИВИТИСЯ, нюхати І ЧУТИ, НЕ ЗНАЄ НІЧОГО. ОДИН ДЕНЬ ВІЗЬМЕМО ЙОГО В ЛЬВІВ, ПОЛТАВУ, КИЇВ І Коломиї. В ІНШИЙ ДЕНЬ В САРАЄВО, Прагу, Відень і Братислава. У ТРЕТІЙ ДЕНЬ НА ЗАКАРПАТТЯ / Підкарпатське РУС. І ПОТІМ ЗАПИТАЙ ЙОГО, НА ЯКІЙ ДЕНЬ СХОЖА Підкарпатське РУС / ЗАКАРПАТТЯ. ЯКИЙ У НГО БУДЕ ВІДПОВІДЬ? ЦЕ І ВІДПОВІДЬ ...

РБ
русин без примисі хахла

міша ти случайно не продажнього ляшка друг

ВА
в а

REM видно ти не из укрів холопів

Р
робот

Сікора і Боьбинець кабінетні русини , дуже влучно сказано

Б
бібліотека

щиро запрошуємо всіх Юних геніїв до нащих читальних зал.Ми знайдемо для вас будь-які літературні твори/збірки поезій

М
місний

рем ти логічно думаш и маеш хребет

ДМ
для Міші

Мішику, якщо ти вже зрікся національності свого батька, не зупиняйся на досягнутому-одкажися од його фамілії, може статися, що вона не справжня українська(( Взагалі, я би порадив і імя поміняти, бо як каже видатна українсько-галичанська , а в минулому комуністисно-московська, діячка нашого часу пані Ірина Фаріон, всім, хто називає себе Мішами-пряма дорога до Московії. А фамілія би тобі підойшла Манкуртенко

Є
Євген

Так мислю, що приймак Кіпіяні нездатен, як і більшість тутешніх дописувачів, порекомендувати хоча б з десяток вартих уваги літературних творів/збірок поезій русинською мовою. Чи не так?

R
Rem

До міші. Не треба зазнаватися, принижуючи тут русинів. Це ще дуже велике питання, чи буде українська держава через 4-5 років: сукупний державний борг складає вже понад 90 млрд €, а тільки на проценти по обслуговуванню боргу країна платить понад 4 проценти ВВП. Війна вже очевидно - програна. І програна вона нажаль на ключовому- на економічному фронті.

R
Rem

А чи є австрійський народ - вони ж з німцями генетично походять із германських племен і говорять на одній мові? Вирізняти народи треба не за мовним чи генетичним критерієм: австрійці від німців відрізняються за культурно-політичними аспектами розвитку, що призводить до різної самоідентифікації. Русини Закарпаття не винуваті, що вони мають абсолютно відмінний від великої України історико-політичні умови розвитку і власну самоідентифікацію. Русини як і австрійці в цьому плані дуже подібні.

М
Міша

Одне знаю, де є розкол, там сили не має! Та давайте, розділяймося, угорці собі, русини собі, украінці нижняни собі, верховина собі, румуни собі!!! Давайте, наше малинькоє Закарпаття роздереме на шматки, повадемеся, і...зажиєме!!! Люди, ви себе чуєте?? Розкол (в даному випадку русини) =поразка!!!

ЯР
я русин ???

Етнографічна мапа Австро-Угорщини, 1881 р. Всі українці, як на території Австро-Угорської імперії так і на території Російської імперії позначені лише як русини (Ruthenen). https://uk.wikipedia.org/wiki/Русини#/media/File:Austria-Hungary_(ethnic).jpg

ЯР
я русин ???

Русини (Ruthenians) Австро-Угорщини. Мапа з американського атласу 1911 р. https://uk.wikipedia.org/wiki/Русини#/media/File:Austria_hungary_1911.jpg

AA
Al Alex

Мішу, Бога ти того. То, шо заставляють говорити по-украінськи не значить, шо русини стали укаінцями.

ЯР
я русин ???

До ко русин??? Питання: скільки % українців жило на території Подкарпатської Руси по даним перепису Чехословацької Республіки у 1930році??? Відповідь - 0% тобто цигани були, а українців не було!!! Аж раптом через 70 років: із 0% українців наплодилося більше мільйона українців (по перепису 2001року) а із 62,6%русинів(550тис) наплодилося аж 10 тисяч русинів!!! Польська карта населення Центральної Європи, 1927. Українці на ній позначені як русини: https://uk.wikipedia.org/wiki/Українці#/media/File:%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B0_%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BE-%D0%BD%D0%B0%D1%81%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%A6%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%97_%D0%84%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B8_1927_%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%83..jpg

Д2
до 22:51

Із того, што ти накарякав, результат єден- Ти КОПЫЛІЦЬ!!!

МД
Міша до Степана Сікори і решти русинів.

Ваша справа приречена, русинство стрімко скорочується, зараз русином називаються люди 60+ років. Я сам був вражений, діти шкільного віку, молодь говорить чистою українською, навіть по селах! Через 10-20 років русинство зникне! Мій батько також говорить що він русин, а я - українець! і вас за кілька років зметуть повністю, і не буде русинства!!! Буде українець і українка!!! Як якийсь історичний елемент, повязуючий мене з русинством я цілком можу визнати, АЛЕ Я НЕ ХОЧУ БУТИ КРИХТОЮ ЖАЛЮГІДНОЮ в історії не зрозуміло якої країни (австрії, угорщини, словаччини)!!! і глистою (по розмірам) на карті світу!!! Як придністовя ??? чи косово??? Хоча і це дуууже великий комплімент для порівняння!

РБ
русин без примисі хахла

гаврош а ти неправ або ти непомниш

РБ
русин без примисі хахла

сталін нас усіх зроби точніше вас зробив украми

ЯР
я русин ???

у 16 столітті, на території сучасної України, під гнітом різних держав, проживали десятки мільйонів русинів... Лише у 17 столітті, московити стали себе називати русскімі... Послухайте розумних людей, чому Закарпаття - це Україна

КР
ко русин ???

легка одповідь.Хочеш знати ко ти- зайди до Держархіву(тепирь -окрайинського) і зроби запрос, до кого голосилися твої родичі, кідь они проживали на Подкарпатю за часу проведеня державного перепису населення Чехословацькой Республіки.І не треба буде тобі булше тратити час на перепозерання всякої псевдоісторичної муті. Я так зробив і маю ясну одвіт, ко боли мої Діди й Бабки.Зроби і ти так, потом поровняєме результати

СС
Сікора Степан Ілліч

За переписом 1 грудня 1930 року, в Чехословаччині проживало 14 млн. 729 тис. 536 громадян. З них за національностями: чехи і словаки - 9.688.700 осіб; німці - 3.231.688 осіб; угорці - 691.923 чоловік; русини - 549.569 чоловік. У тому числі в Подкарпаторусинському краї проживало 709 тис. осіб: русинів - 446,9 тис., угорців - 109,5 тис., євреїв - 91,3 тис., чехів і словаків - 34 тис. тощо. З цього перепису в Підкарпатської Русі проживали: русини - 62,6%, угорці - 15,4%, євреї - 12,5%, румуни - 1,7%, а решта, в їх числі словаки, чехи, німці, українці, російські та ін. - 7,8%.

М
Мукачівець

Смішно слухати. Чому нескажуть кілько боло русинів і українців ус1944р ? ))) і кідь брати по язику то русинський нич немає общого з українским язиком. Хотять поміняти історію. ))))

ДС
До Сікори.

Передача діла тих ко може думати.Лише виокремив би із тої поганої трійці,що Ви назвали-Галаса. Він нічого крамольного не говорить,він представляє,що мало б бути по Закону. Без його зміни ми сепаратисти. А ці недолуги пси-піпаші,гавроші,то чіряки на тілі нашого Краю!!!

СС
Сікора Степан Ілліч

Мабуть, в перше, була зроблена спроба надати правдиву інформацію про русинів Закарпаття. Правда, підключення до передачі агресивних антирусинів Галаса, Піпаша, Гавроша дещо зіпсувало загальну картину об'єктивності.

Читайте також